Varukorg

Varukorg

Tidigare fordonssökningar

    Tidigare fordon Switch Search

    Avbeställning/ändring av order

    Vid ändring eller avbeställning av order, kontakta oss på 040-6656650 eller skicka e-post till info@rbd.se. Vi kan endast ta bort artiklar från lagda ordrar. Om kund önskar ytterligare artiklar får en ny order läggas. En order kan ej avbeställas/ändras efter att den är hanterad/packad. I de fall ordern inte längre går att avbeställa/ändra så måste kunden utnyttja ångerrätten. Läs mer om ångerrätt nedan. 

    Ångerrätt

    Du har enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot alla varor som ingår i din beställning. Innan du skickar tillbaka dina varor måste du först meddela rbd om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi rekommenderar att du mailar till info@rbd.se och skriver retur ordernr. Som returorsak anger du att du vill utnyttja ångerrätten. Det går även bra att meddela oss via e-post, brev eller telefon. Vi är enligt lag skyldiga att informera om att Konsumentverket erbjuder en ångerblankett som kan fyllas i och skickas till oss. Att använda Konsumentverkets ångerblankett är dock inte nödvändigt. 

    Enligt lagen har du som kund rätt att hantera varan på det sätt som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. En tumregel är att varan kan inspekteras på samma sätt som man kan göra i en vanlig, fysisk butik. Gällande reservdelar så innebär detta generellt sett att varan får packas upp och inspekteras, men inte monteras och användas. Detta eftersom reservdelar är avsedda att motsvara originaldel i passform och funktionalitet. En vara som inte lever upp till detta ska därför i första hand anses vara defekt och reklameras. 

    I de fall en vara har hanterats i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, så förbehåller vi oss rätten att göra avdrag på dess värde. Avdragets storlek baseras på varans värdeminskning och en bedömning görs från fall till fall. Observera att en värdeminskning även anses ha skett om varan är nedsmutsad och kräver rengöring innan försäljning. I de fall avdrag blir aktuellt så kommer du som kund att meddelas om detta och ges möjlighet att avbryta krediteringen. Vid avbruten kreditering så kan du välja att få tillbaks varorna genom att hämta dem i vår utlämningsbutik eller genom att få dem skickade via en speditör. Vid användande av en speditör så förbehåller vi oss rätten att välja speditör och att mot kund ta ut en avgift som täcker våra omkostnader för frakt och emballage. 

     

    Vid återsändandet av varorna till oss erbjuder vi en standardiserad returfrakt om 90 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar för en privatperson att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. Kostnaden för returfrakten dras av från det belopp som återbetalas för varorna i samband med krediteringen. 

    Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. 

    I de fall kund väljer att skicka tillbaks varor utan att använda förbetald fraktsedel så ska de skickas till nedanstående adress: 

     

    Rätt bildelar i Sverige AB (rbd)
    Verkstadsgatan 1
    233 51 Svedala

     

    Varorna måste skickas eller lämnas in till oss senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats. Återbetalning sker senast 14 dagar efter att besked om önskan att utnyttja ångerrätten lämnats, under förutsättning att vi har tagit emot varorna. 

    Ej uthämtade varor betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten (se avsnitt "Ej uthämtade varor"). Ångerrätten omfattar ej företag. 

    Om du har fått fel varor

    Vid felleverans mailar du till info@rbd.se och anmäler ditt ärende. Vi kontaktar dig därefter med information om hur returneringen kommer att ske. Det går självklart även att kontakta oss via telefon för att anmäla ett returärende. Varorna som ska returneras ska vara väl förpackade, i rena samt icke trasiga förpackningar och i sådant skick att de går att sälja igen. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. 

    Rbd står för returfrakten i de fall felleveransen beror på fel som begåtts av oss (exempelvis katalogfel, felpackad vara, fel antal, etc.). Rbd står ej för returfrakten i de fall där kunden själv har beställt fel vara. Vi erbjuder dock i dessa fall en standardiserad returfrakt om 90 kr per kolli, vilket är avsevärt lägre än vad det normalt kostar att skicka paket. För att utnyttja denna möjlighet, vänligen ange detta i samband med att du registrerar ditt returärende. Returfraktsedlar skickas sedan till dig via e-post eller brev. 

    Om felleveransen beror på felplock, så skickar vi omgående rätt varor och inkluderar returfraktsedel. Om däremot fel artiklar beställts, exempelvis på grund av katalogfel, så skickar vi inte automatiskt nya varor utan kunden måste själv göra en ny beställning. Vi betalar då tillbaka värdet för de felaktiga varorna när vi mottagit dem. 

    Eventuell återbetalning av köpesumma sker senast 14 dagar efter att de felaktiga varorna har mottagits av oss. 

    Reklamationer

    Returbegäran granskas sedan och ett returnummer samt ytterligare instruktioner skickas ut via e-post. Det går självklart även att kontakta oss via telefon eller e-post för att anmäla en reklamation. 

    Vi står för returfrakten vid samtliga reklamationer. Kund kan dock komma att debiteras en standardiserad returfrakt om 90 kr per kolli i de fall reklamationen underkänns. Varorna ska vara väl emballerade. Eventuella transportskador på grund av otillräcklig emballering debiteras kund. För att returen ska kunna identifieras vid mottagande så ska det i försändelsen finnas antingen en kopia av kvitto/följesedel eller en lapp som tydligt anger ordernummer eller returnummer. Vid godkänd reklamation ersätts varan med en ny.